Μια κίνηση στρατηγικής σημασίας για την εταιρεία, «ένα πολύ μεγάλο βήμα», όπως θα πει χαρακτηριστικά ο κ. Μελισσανίδης, υπογραμμίζοντας ότι «μπαίνουμε σε μια αγορά που μέχρι τώρα δεν ήταν στην ατζέντα μας. Μπήκαμε γιατί πιστεύουμε στις δυνατότητες μας, στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας μας».
Για τον πρόεδρο της Aegean Shipping Management SA, η επιλογή της Cosco ήταν ουσιαστικά μονόδρομος, αφού η πρώτη τους συνεργασία πριν από δύο χρόνια κρίθηκε απόλυτα επιτυχημένη. «Δοκιμασμένος και αξιόπιστος συνεργάτης», όπως θα τονίσει ο κ. Μελισσανίδης. «Συνεργαζόμαστε με τους Κινέζους τα τελευταία χρόνια», θα πει, «και πραγματικά πρόκειται για ανθρώπους που σέβονται κι αγαπούν την Ελλάδα και τους Έλληνες κι όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο μοιάζουμε σε πολλά. Για μας αυτό είναι πολύ σημαντικό και σίγουρα μέτρησε στο να προχωρήσουμε σε αυτή τη νέα στρατηγική συνεργασία με έναν κολοσσό της παγκόσμιας ναυτιλίας».
Τέλος, δεν κρύβει την αισιοδοξία του για την ανάπτυξη του παγκοσμίου εμπορίου, ενώ θεωρεί ότι η δημιουργία διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου στην Ελλάδα είναι ένα διαχρονικό στοίχημα και «εάν το αποφασίζαμε θα μπορούσαμε να το καταφέρουμε εκμεταλλευόμενοι και τις εξελίξεις στη Μ. Βρετανία, μετά το Brexit».
Aκολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Γιώργου Μελισσανίδη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στον δημοσιογράφο Πάρη Τσιριγώτη
Προχωρήσατε πρόσφατα σε μία νέα στρατηγική συμφωνία με την Cosco Shipping για το «κτίσιμο» οκτώ νέων φορτηγών πλοίων στο τομέα του χύδην φορτίου dry bulκ. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια γι αυτή τη συμφωνία και γιατί επιλέξατε τα κινεζικά ναυπηγεία;
Ο Ελληνικός και ο Κινέζικος Πολιτισμός είναι από τους αρχαιότερους στην Παγκόσμια Ιστορία και έχουν επηρεάσει την πορεία πολλών λαών. Αυτή η κοινή αλλά και διαφορετική μας πορεία και φιλοσοφία αποτελούν τη βάση μιας έντιμης και ειλικρινούς σχέσης. Συνεργαζόμαστε με τους Κινέζους τα τελευταία χρόνια και πραγματικά πρόκειται για ανθρώπους που σέβονται και αγαπούν την Ελλάδα και τους Έλληνες και όσο και αν σας φαίνεται περίεργο μοιάζουμε σε πολλά. Για μας αυτό είναι πολύ σημαντικό και σίγουρα μέτρησε στο να προχωρήσουμε σε αυτή τη νέα στρατηγική συνεργασία με έναν κολοσσό της παγκόσμιας ναυτιλίας. Η COSCO SHIPPING διαθέτει μια από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές χωρητικότητες παγκοσμίως και η εμπειρία και η ποιότητα της μιλάνε από μόνες τους. Με την COSCO η πρώτη μας επιχειρηματική συμπόρευση ήταν πριν 2 χρόνια με τις πρώτες συζητήσεις που είχαμε τότε για την ναυπήγηση 2 Αframax tankers. Με το project εκείνο αναπτύχθηκε μια αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης και αποτελεσματικής επικοινωνίας σε πολλαπλά επίπεδα. Έτσι τώρα που σχεδιάζαμε τα επόμενα βήματά μας, ήταν ένας δοκιμασμένος και αξιόπιστος συνεργάτης με τον οποίο συνεχίζουμε, ώστε να πετύχουμε τους στόχους μας και να βγούμε και οι δυο πλευρές κερδισμένες.
Εκτιμάτε ότι ο τομέα του χύδην φορτίου θα ανακάμψει όταν το 2008 ο Baltic Dry Index ήταν στις 11.000 μονάδες και αυτή τη στιγμή είναι στις 1.180. Πιστεύετε ότι το νέο εγχείρημα της εταιρίας με τη νέα συμφωνία με την Cosco θα είναι επιτυχές;
Πρώτα από όλα πρέπει να ξέρουμε που βρίσκεται σήμερα η παγκόσμια οικονομία. Το παρελθόν είναι χρήσιμο όχι για να μένουμε σε αυτό, αλλά να διδασκόμαστε και να προχωράμε μπροστά χωρίς να κάνουμε τα ίδια λάθη. Το 2008 ήταν όλα διαφορετικά όχι μόνο στο επίπεδο ναύλων, αλλά και στις ζωές όλων μας. Σήμερα υπάρχουν ευκαιρίες στην αγορά που με σχεδιασμό, προγραμματισμό αλλά και με το ρίσκο που απαιτεί η δική μας δουλειά, μπορούν να αποδειχθούν κερδοφόρες. Μην ξεχνάτε ότι οι μεγάλες κρίσεις δημιουργούν και τις μεγάλες ευκαιρίες. Εμείς πιστεύουμε σε αυτές και για αυτό εξάλλου προχωράμε στο «χτίσιμο» αυτών των νέων φορτηγών πλοίων.
Πόσα καλά σχεδιασμένα τεχνολογικά είναι τα νέα πλοία στις νέες νομοθετικές απαιτήσεις και παρεμβάσεις για το περιβάλλον του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ;
Για μας ο σεβασμός στο περιβάλλον είναι η πρώτη προτεραιότητά μας. Τολμήσαμε να επενδύσουμε σε έναν «πράσινο στόλο». Είμαστε πρωτοπόροι θα έλεγα σε αυτό το κομμάτι για αυτό και οι οδηγίες που έχουμε δώσει και οι συνεργάτες μας ακολουθούν είναι βασισμένες σε πολύ υψηλά στάνταρ. Η τεχνική μας ομάδα έχει εκπονήσει μια σειρά από πρότυπα και κριτήρια που αποτελούν "μπούσουλα" για μας, με κεντρικούς πυλώνες την ασφάλεια, το περιβάλλον και την αποδοτικότητα. Αυτόν τον μπούσουλα τον χρησιμοποιούμε πάντα στις εκτενείς συζητήσεις μας με τα ναυπηγεία και τους σχεδιαστές έτσι ώστε να φτιάξουμε προδιαγραφές πλοίων που θα ικανοποιούν πλήρως τις απαιτήσεις μας, καθώς και όλες τις ισχύουσες νομοθετικές απαιτήσεις του ΙΜΟ, USCG, EU και άλλων οργανισμών. Τα «πράσινα πλοία» μας είναι μ' αυτόν τον τρόπο πάντα αναγνωρίσιμα από τους ναυλωτές και πελάτες μας οι οποίοι και επιβραβεύουν τις υψηλές επιδόσεις του «πράσινου στόλου» μας.
Με τη νέα στρατηγική κίνηση της εταιρείας να δραστηριοποιηθεί στην αγορά του χύδην φορτίου πιστεύεται ότι η Aegean Shipping Management μπορεί να εισαχθεί σε κάποιο διεθνές χρηματιστήριο;
Προχωράμε βήμα-βήμα στην υλοποίηση του σχεδίου μας. Αυτή τη στιγμή η είσοδός μας σε κάποιο διεθνές χρηματιστήριο δεν είναι στις προτεραιότητές μας. Οι επιλογές και οι κινήσεις μας έχουν ως βασικό στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη μας. Πιστεύουμε στις παραδοσιακές σχέσεις χρηματοδότησης οι οποίες, αν και έχει διαφοροποιηθεί αρκετά το τραπεζικό σκηνικό σε παγκόσμιο επίπεδο, διαθέτουν ακόμα τις λύσεις και επιλογές που θέλουμε, έτσι ώστε να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα μας με θετικούς όρους.
Υπάρχουν σκέψεις για την εταιρεία στο μέλλον να επεκτείνει τις δραστηριότητές της και εκτός του χύδην φορτίου dry bulκ;
Ήδη με την κίνησή μας αυτή κάνουμε ένα μεγάλο βήμα. Μπαίνουμε σε μια αγορά, που μέχρι τώρα δεν ήταν στην ατζέντα μας. Μπήκαμε γιατί πιστεύουμε στις δυνατότητές μας, στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας μας. Αν και εμένα προσωπικά μου αρέσει να πλέω σε γνώριμα νερά, οι προοπτικές της αγοράς είναι αυτές που θα μας καθοδηγήσουν. Ποιός ξέρει, ίσως στο τέλος δούμε και άλλους τύπους πλοίων στον στόλο μας.
Είσαστε από τη νέα γενιά εφοπλιστών με στρατηγικές κινήσεις στο χώρο της ναυτιλίας. Στην Ελλάδα υπάρχουν δυνατότητες για την ανάπτυξη διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου;
Για την χώρα μας αυτό αποτελεί ένα διαχρονικό στοίχημα. Μια ευκαιρία που δεν την έχουμε αρπάξει. Εάν πραγματικά το αποφασίζαμε θα μπορούσαμε να το καταφέρουμε, εκμεταλλευόμενοι και τις εξελίξεις στην Μ. Βρετανία μετά το Brexit. To παράδειγμα της COSCO είναι χαρακτηριστικό στον τομέα διακίνησης εμπορίου δια μέσου της εντυπωσιακής ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά. Έχουμε τεράστιο knowhow στις βασικές ικανότητες των στελεχών της ναυτιλίας καθώς και την μεγαλύτερη εφοπλιστική κοινότητα παγκοσμίως. Όμως, μας λείπουν οι ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις, το τραπεζικό σύστημα και, το κυριότερο, το σταθερό νομοθετικό και επιχειρηματικό περιβάλλον. Αν καταφέρουμε και τα λύσουμε αυτά τα θέματα - και πιστεύω πως μπορούμε, αρκεί να δουλέψουμε συλλογικά όλη ναυτιλιακή κοινότητα με τα απαραίτητα κυβερνητικά όργανα με ένα στρατηγικό πλάνο- τότε σίγουρα το ναυτιλιακό κέντρο της Ελλάδας δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από άλλα διεθνή κέντρα όπως η Σιγκαπούρη, το Λονδίνο κ.α.
Πως βλέπετε αυτή τη στιγμή τις εξελίξεις στο παγκόσμιο εμπόριο. Εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα πλεονέκτημα της ιστορικά χαμηλής αξίας των πλοίων;
Γενικά είμαστε αισιόδοξοι για την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου, παρ' όλες τις απρόβλεπτες παραμέτρους που επηρεάζουν την ζήτηση, κυρίως γεωπολιτικού χαρακτήρα. Οι μακροχρόνιες ενδείξεις παραμένουν θετικές και έτσι οι επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται τώρα έχουν πολύ ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα για τον τομέα του ξηρού φορτίου όπου δεν υπάρχει μεγάλος αριθμός νέων παραγγελιών, και διαφαίνονται σταθεροί ρυθμοί ανάπτυξης 4-6% του παγκόσμιου εμπορίου σε βασικές πρώτες ύλες τα επόμενα χρόνια, το πλεονέκτημα των ιστορικά χαμηλών τιμών των πλοίων πιστεύουμε πως είναι μεγαλύτερο. Να σας πω πιστεύω στους Έλληνες και στις δυνατότητές τους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr